Home       Lees onze disclaimer
menuheader
Review Garmin GPSmap 60C(S)x
Review Garmin GPSmap 60C(S)x door Team de Bruine Beren


GPSmap60Cx en GPSmap60CSx

Sinds begin dit jaar (2006) zijn ook in Nederland de nieuwe telgen uit de 60 serie verkrijgbaar. Het gaat hier om de GPSmap60Cx en de GPSmap60CSx.
Het verschil van deze “x” serie ten opzichte van hun voorgangers zonder de “x” zit hem in de geheugen uitbreiding en de gebruikte GPS chip. Bij Garmin noemen ze dat een “X”-treme handheld makeover. Deze naam doet vermoeden dat er meer aan de hand is dan dat je op het eerste gezicht zou zeggen. Ik denk dat niet alleen de GPS chip en het geheugen vervangen is, maar dat de interne hardware compleet vervangen is. Je merkt het ook in kleine dingen zo als het opstarten van de unit, dit duurt iets langer dan bij zijn voorganger.
In deze review zullen dus ook voornamelijk de verschillen tussen beide series GPSen onder de loep genomen worden.

In de doos.

Verpakking van GPSmap60CSx - GPSmap60C(S)x
- 64 MB microSD geheugenkaart
- USB kabel
- Polsband
- Riem clip
- Gebruikershandleiding
- Snel start gids
- CD met Mapsource Trip & Waypoint Manager v2.02


De GPS chip.

Eindelijk heeft ook bij Garmin de weg naar de SiRFstar chip gevonden. SiRFstarIIIDeze chip heeft al een lange geschiedenis achter de rug, van SiRFstarI naar SiRFstarII naar SiRFstarIII. Deze chips hebben hun sporen dan ook al lang verdiend, in de PocketPC's, Personal Navigators en Bluetooth GPSen komen we deze chips al veel langer tegen. Het grootste voordeel van de SiRFstarIII chip is dat deze al genoegen neemt met een signaal van -159 dBm. Nu deed de GPSmap60C(S) het allang niet slecht met zijn quad helix antenne. Maar nu gooit de SiRFstarIII ook nog eens 200,000 correlatoren in de strijd om de data uit de signalen te halen. In theorie zou de SiRFstarIII ook 20 satellieten tegelijkertijd moeten kunnen ontvangen. Of de GPSmap60C(S)x dit ook kan denk ik niet, op het scherm zijn maar maximaal 12 zichtbaar.

De ontvangst.

Waar al deze techniek toe leid is snel zichtbaar. Ik heb de GPSmap60CSx in verschillende situaties vergeleken met de de GPSmap60CS. Op de scherm afdrukken is duidelijk het verschil in ontvangst te zien.

Als eerste in huis achter HR++ dubbele beglazing, je leest immers dat de GPSen vandaag de dag ook binnen weten waar ze zijn.

Links GPSmap60CSx Rechts GPSmap60CS

Nou ja, maar dan ook maar net. Maar of dat ik nu thuis ben of bij de buurvrouw aan de andere kant van de straat een bakkie aan het doen ben ??? Het zou allebei kunnen. Blijkbaar wordt er geen rekening gehouden dat de techniek in de gebruikte materialen voor de huizenbouw ook gewoon door gaat.
Gaan we echter op zolder zitten met boven ons hoofd alleen een pannendak dan wordt het al een stuk beter.

Links GPSmap60CSx Rechts GPSmap60CS


Hier weet de GPSmap60CS niet waar hij is, maar de GPSmap60CSx geeft zelfs maar een afwijking van +- 5 meter.
Vervolgens in de auto achter een voorruit met warmte werende folie.

Links GPSmap60CSx Rechts GPSmap60CS

Zo als je ziet is ook het het verschil duidelijk. De GPSmap60CS heeft nog geen idee waar hij is, terwijl je met GPSmap60CSx met een afwijking van maar 6 meter menig cache kan vinden.
En dan buiten, daar waar deze GPSen eigenlijk voor gemaakt zijn.

Links GPSmap60CSx Rechts GPSmap60CS

Ook hier weer een duidelijk verschil. De GPSmap60CSx geef een afwijking van 3 meter, en dat terwijl de WAAS/EGNOS nog niet eens ingeschakeld staat.
Over WAAS/EGNOS gesproken.

Links GPSmap60CSx Rechts GPSmap60CS

De GPSmap60CS is druk op zoek naar WAAS/EGNOS satellieten, maar de GPSmap60CSx heeft al ontvangst en de correctie op de andere signalen toegepast.

Het geheugen.

De tweede grote verandering ten opzichte microSD van zijn voorgangers is dat de GPSmap60C(S)x geen vast intern geheugen meer heeft. Er wordt nu gebruikt gebruikt van microSD geheugen kaarten (voorheen TransFlash genaamd). Standaard wordt bij de unit een microSD van 64 MB geleverd. Persoon lijk vindt ik dit nog al aan de kleine kant, en je zal dus al snel naar de winkel gaan om een grotere te kopen. Vandaag de dag is 512 MB het grootste, maar de 1 GB en 2 GB versie laten niet lang meet op zich wachten.

Deze geheugenkaart wordt geplaatst in het batterijen compartiment.

GPSmap60CSx zonder microSD

Deze geheugenkaart is iets groter dan een vinger nagel en wordt net als een SIM kaart in een GSM telefoon geplaatst.
Wat ook op de foto te zien is, is de extra rubber afdichting voor de deksel van het batterijen compartiment. Deze moet er voor zorgen dat de GPSmap60C(S)x toch waterdicht blijft (IPX7). Persoonlijk plaats ik hier mijn vraagtekens bij. Door het herhaaldelijk openen en sluiten tijdens het wisselen van de batterijen, treed hier snel slijtage en vervuiling op. Dit zal niet ten goede komen aan de kwaliteit van de afdichting.

Het scherm.

In de specificaties wordt er niet over gesproken, maar in de GPSmap60C(S)x wordt een ander scherm TFT gebruikt.

Links GPSmap60CSx Rechts GPSmap60CS

Ze ziet op de bovenstaande foto dat de GPSmap60C(S)x een veel helderder scherm heeft. Wat niet zichtbaar is op de foto (foto's zijn een beetje te blauw) dat de witte achtergrond bij de GPSmap60C(S)x veel witter is.

De firmware.

GPSmap60CSx Op zich zou je verwachten dat er in de Software voor de gebruiker geen veranderingen nodig zijn. Toch blijkt er het een en ander verandert te zijn. Over het algemeen zijn er dingen weg gelaten die in de GPSmap60C(S) wel aanwezig waren.

De wekker.

Links GPSmap60CSx Rechts GPSmap60CS In het hoofdmenu blijkt gelijk al dat de wekker verdwenen is.
Nu zul je tijdens het geocachen deze functie niet vaak (nooit) gebruiken. Maar voor iemand die graag in de bergen zit een het liefst zo ligt mogelijk bepakt gaat is het toch handig dat je niet nog eens extra apparatuur met hoeft te nemen om je morgens uit je bed te krijgen.

Ook zien we hier dat er gebruik wordt gemaakt van andere symbolen. Een kwestie van smaak en wennen denk ik.

Volg de weg opties.

Links GPSmap60CSx Rechts GPSmap60CS Bij “Volg de weg opties” is er een optie bij gekomen. Vermijd “Carpoolstroken”. Dit is handig als je met je vrachtwagen op stap gaat want die mogen meestal niet op carpoolstroken komen.

De hoogtemeter.

Links GPSmap60CSx Rechts GPSmap60CS Ook bij de hoogtemeter zijn er twee optie vervallen. Het gaat hier om de mogelijkheden om gemeten luchtdruk op te slaan. Bij de GPSmap60CS kon je kiezen of dat de gemeten luchtdruk op geslagen moest worden als de GPSmap60CS aan staat of dat deze altijd opgeslagen moest worden. Bij ďAltijd opslaanĒ werd er iedere 15 minuten een een luchtdruk meting gedaan en deze waarde wedt opgeslagen.
Zeker handig als je aan de hand van de luchtdruk verandering een weersvoorspelling wilt doen.
Inzicht in het verloop van de lucht druk in het verleden geeft veel informatie voor het goed kunnen voorspellen van de te verwachten weersveranderingen.
Bij de GPSmap60CSx is deze keuze niet meer mogelijk.

Het lijkt er op dat er in de GPSmap60CSx geen realtime klok meer aanwezig is die deze functie en de functie van de wekker mogelijk maakt.

De interface.

Links GPSmap60CSx Rechts GPSmap60CS Ook bij de interface is een kleine wijziging door gevoerd. Hier is het RTCM (Radio Technical Commission for Maritime Services) protocol niet meer beschikbaar. Blijkbaar is de GPSmap60C(S)x een GPS voor landrotten en niet voor hen met zeebenen.

De basis kaart.

A27 nog niet doorgetrokken De Europesche GPSmap60C(S)x wordt geleverd met de ďRec Routable Hwy Basemap Atlantic v2Ē. Helaas is dit een nog al oude kaart welke onder tussen net erg uptodate meer is.
Een gemiste kans wat mij betreft.
Nu zullen de meeste GPSmap60C(S)x wel verkocht worden met City Select of CityNavigator welke deze tekortkomingen in de basiskaart te niet zullen doen.










Voeding via USB.


De laatste verandering in de hardware is de mogelijkheid om de GPSmap60C(S)x via de USB port van een voeding te voorzien. Bij de GPSmap60C(S) kan dit alleen via de aansluiting van de SeriŽle poort.voeding via de USB Het voordeel hiervan is dat als je de GPSmap60C(S)x via de USB kabel op de computer aangesloten hebt, de GPSmap60C(S)x niet de batterijen belast. Een nadeel is er echter ook.Opties externe voeding Want als je de verbinding via de USB kabel verbreekt zal na 30 seconden de GPSmap60C(S)x uit gaan. Om dit te voorkomen moet je binnen die 30 seconden op een willekeurige toets drukken. Bij de systeem instellingen vindt je wel een optie om deze functie uit te zetten maar daar wordt geen onderscheid gemaakt tussen de USB of de SeriŽle poort. En omdat de auto voedingen aangesloten worden op de SeriŽle poort weet ik nou niet of dit een voordeel of een nadeel is. Handiger zou zijn dat er voor beide porten een eigen instelling zou komen.

Software.

Wat je niet zou verwachten is dat de meeste software niet overweg kan met de nieuwe GPSmap60C(S)x. Naar blijkt heeft Garmin de USB protocol toch weer iets anders gemaakt dan in alle andere GPSen met een USB poort. OziExplorer v3.95.4k Het gevolg hiervan is dat veel software niet overweg kan met de nieuwe GPSmap60C(S)x als deze aangesloten wordt via de USB poort. Gelukkig werkt de meeste software wel via de SeriŽle poort maar helaas krijg je standaard geen SeriŽle kabel bij de GPSmap60C(S)x geleverd. Heb je deze SeriŽle kabel al wel dan kan je de meeste software gewoon aan de slag, al gaat het wel wat langzamer. Het zal wel een kwestie van tijd zijn tot dat alle software ook deze nieuwe GPSmap60C(S)x via USB ondersteund.
Natuurlijk ondersteund het bijgeleverde Trip & Waypoint Manager wel het gebruik van de USB poort. De Trip & Waypoint Manager v2.02 is eigenlijk gewoon MapSource versie 6.0 met een basis kaart gelijk aan die in de GPSmap60C(S)x zit. Ongeveer van de zelfde datum dus net zo onvolledig. Wat betreft de versie van MapSource deze is ook een beetje aan de oude kant. Deze versie ondersteund nog niet het gebruik van .loc en .gpx bestanden. Gelukkig kan je via het Internet bij www.garmin.com de nieuwste versie 6.9.1 downloaden.

Conclusie.

Was de GPSmap60C(S) naar mijn menig al een van de betere GPSen dan is de GPSmap60C(S)x de overtreffende trap. Bij normaal gebruik een perfecte ontvangst zelfs onder de moeilijkste omstandigheden. En met de mogelijkheid om de het geheugen uit te breiden, heeft Garmin weer een stap in de goede richting gezet.



© SGN / Team de Bruine Beren 2006



Scripts by SGN
Copyright © 2002-2017 Official partner of Groundspeak Inc. Used with Permission / Stichting Geocaching Nederland / Rendering Engine © Coen Boltjes